lørdag 13. august 2016

Det handler om hvile

Da jeg sist søndag, litt etter kl 17, ankom hotellet etter å ha reist i 23 timer fra Chisinau til Singapore, var jeg klar for en kort middagslur. Jeg trengte det fordi jeg måtte holde meg våken i ytterligere fire timer for å komme i takt med tidssonen. Derfor slo jeg på NRK P1 på internett. 

Siden nettkapasiteten på hotellet er begrenset, fikk jeg kun med meg ett minutt av sendingen, men ett minutt var akkurat det jeg trengte. Uten å tenke over tidsforskjellen hadde jeg dumpet inn i det jeg antar var en søndagsgudstjeneste. Et velkjent kor tonet fra iPad’n: 
«Fall til ro og kjenn at jeg er Herre!»
Det var en god og betimelig hilsen fra Herren der og da, og det er en god hilsen når jeg drikker fra Hellighetens brønn. 
For noen kristne kan bare tanken på hellighet skape en følelse av stress. Det er veldig lett å se min egen tilkortkommenhet i forhold til hellighetsstandarden. Men fordi Jesus er min Herre og Frelser, vet jeg at han har gjort opp for all min tilkortkommenhet, og han inviterer meg til å falle til ro i ham.

Den nye skapningen i Kristus har statusen ‘hellig’. Det er et at de grunnleggende faktum i den kristne troen. Jesu status vil til evig tid være hellig, og ingen ny skapning vil, selv om han prøvde, kunne gjøre ham uhellig.

«…den som er i Kristus, er en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til!»
2 Kor 5:17
Det faktum at «det nye er blitt til», gjør det mulig for meg å falle til ro. Det er en egenskapene til hellighet: En stadig friskhet av nytt liv.

… og sist søndag våknet jeg etter 30 minutter – forfrisket!

Dagens ‘manna’:

Hellighet handler om å hvile i den nye statusen
Dersom du tror det, kan du si:
Kom til ro igjen, min sjel,
Herren har svart deg!

Salme 116:7
--------------------------------

Ingen kommentarer: